Nadal czujesz się nieswojo z powodu tego rachunku podatkowego, który byłeś winien w zeszłym miesiącu? Pomyśl o tym w ten sposób: Gdybyś go nie zapłacił, przyszłość fiskalna Ameryki wyglądałaby jeszcze gorzej niż teraz, sześć lat po kryzysie finansowym.
Według obliczeń Komitetu na rzecz Odpowiedzialnego Budżetu Federalnego, opartych na szacunkach Biura Budżetowego Kongresu, w 2035 roku dług federalny, którego właścicielem jest społeczeństwo, wyniesie 40 bilionów dolarów. Jeszcze w 2009 roku, wkrótce po objęciu urzędu przez prezydenta Baracka Obamę, prognoza obciążenia w 2035 roku była o co najmniej 7 bilionów dolarów niższa.
W 2035 roku dług będzie niemal równy wielkości amerykańskiej gospodarki; cztery lata później dorówna poprzedniemu rekordowi, ustanowionemu w 1946 roku, wynoszącemu 106 procent produktu krajowego brutto - szacowało w zeszłym roku CBO. Porównaj to z obciążeniem długiem z 2014 roku, wynoszącym 12,8 biliona dolarów, czyli 74 procent PKB.
Gospodarka po prostu nie rośnie wystarczająco szybko, aby nadążyć za kosztami opieki nad gwałtownie rosnącymi szeregami osób starszych, a rozbieżność między wydatkami a przychodami szacuje się, że w ciągu najbliższych kilku dekad będzie się powiększać.
Republikanie twierdzą, że ich propozycja przyjęta przez Kongres w zeszłym tygodniu pozwoli zaoszczędzić 5 bilionów dolarów i zrównoważyć budżet w ciągu dekady. Administracja Obamy lubi chwalić się, że zmniejszyła deficyt budżetowy o trzy czwarte i jest na dobrej drodze do jego dalszego zmniejszenia.
Tak czy inaczej, oczekuje się, że liczba osób płacących podatki Social Security będzie rosła wolniej niż liczba osób otrzymujących te uprawnienia. Liczba opodatkowanych pracowników wzrośnie o 20 procent od teraz do 2045 roku, podczas gdy beneficjenci funduszy Social Security's Old-Age, Survivors and Disability Insurance (OASDI) wzrosną o 57 procent w tym samym okresie, według Social Security Board of Trustees. W rezultacie, za trzy dekady na jednego beneficjenta przypadać będzie około dwóch podatników, co oznacza spadek z prawie trzech obecnie. Dla porównania, w 2000 roku ten sam stosunek wynosił 3,4 do 1
.
Wyższe wydatki na obsługę długu i uprawnienia oznaczają mniej pieniędzy na inne cele, takie jak edukacja czy badania. Oznacza to również konieczność podjęcia w pewnym momencie trudnych decyzji. Aby zapobiec sytuacji, w której dług stanie się jeszcze większą częścią PKB, Stany Zjednoczone muszą podnieść podatki o 7,5 procent lub zredukować wydatki o 7 procent, powiedział Marc Goldwein, wiceprezes i dyrektor ds. polityki w Committee for a Responsible Federal Budget, waszyngtońskiej grupie rzeczniczej.
Aby wyrównać ten wskaźnik do historycznego poziomu 40 procent, podatki musiałyby wzrosnąć o 13,5 procent, twierdzi Goldwein. Im później zostaną podjęte jakiekolwiek działania, tym głębsze będą musiały być cięcia wydatków lub tym większe podwyżki podatków.
Jeśli to drugie, dzień podatkowy stanie się jeszcze bardziej bolesny.
This story originally appeared in Bloomberg Business by Kasia Klimasińska. View article here.
debteconomyU.S. dollarShare this postFacebookTwitterLinkedInRelated postsA New Millennium of American Debt2021-09-02When it Comes to Gold, Act-Don't React. 2021-08-25W tym tygodniu rozważ spróbowanie czegoś nowego2021-08-19Wybór przedmiotów do wyboru dla zrównoważonego portfolio2021-08-18Tutor lub nauczyciel, dobrze jest poprosić o pomoc2021-08-11Moc kształcenia ustawicznego dla silniejszej przyszłości finansowej2021-08-11